עבודת סמינריון בתקשורת היא עבודה גדולה שמתמקדת באחד מהנושאים הרלוונטיים ללימודי תקשורת.
היות שתחום התקשורת באקדמיה נסמך ונושק לתחומים אחרים כמו סוציולוגיה, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה ועוד.
עבודה סמינריונית בתקשורת יכולה להיות במגוון נושאים החל מתקשורת כתרבות, תקשורת ופנאי, תקשורת ורב תרבותיות, תקשורת ומגדר, תקשורת וספורט וכדומה.
סמינריון בתקשורת יכול לעסוק בחקר הטקסט התקשורתי (כתבות בעיתונים, תכניות טלוויזיה, קבוצות בפייסבוק, סרטי קולנוע ועוד), בקהל ובפרשנות שלו או בהפקה.
כך למשל עבודות סמינריוניות בתקשורת יכולות להתמקד בתכנית טלוויזיה מסוימת ולנתח את התכנים שמוצגים בה בהשוואה לתכניות אחרות בעבר או בהווה.
בנוסף כתיבת עבודה סמינריונית בתקשורת יכולה לעסוק בקהל ולהשוות בין קבוצות שונות או להתמקד בקבוצה אחת.
אפשרות נוספת היא להתמקד בהפקה ובתכנים שהיא מבקשת לקדם. סמינריון בתקשורת יכול להיות עיוני או מחקרי, כמותני או איכותני.
כיצד לכתוב עבודה סמינריונית בתקשורת?
כתיבת סמינריון בתקשורת דומה לכל תהליך כתיבה של עבודות סמינריוניות מתחום מדעי החברה, היא דורשת בחירת נושא, התאמת שאלת מחקר, בחירת שיטת מחקר, ניסוחי הצעת מחקר, איתור מקורות ביבליוגרפים, ביצוע של מחקר בפועל, ניתוח הממצאים, כתיבת הממצאים והדיון והצגת מסקנות עיקריות.
במקרה שמדובר על עבודה עיונית לא מבוצע מחקר בפועל והכותב מסתמך על מקורות ידע שדרכם הוא מבסס טענה עיקרית ועונה על שאלת המחקר.
כך או כך המסקנות צריכות להיות מנומקות ובעלות צידוק אקדמי הגיוני. כתיבת עבודה מסוג זה דורשת לקחת בחשבון נושא ומדיום תקשורתי או סוג של קהל יעד שעליהם מתבצע המחקר.
מבנה העבודה
עבודות סמינריון בתקשורת דומות ליתר עבודות הסמינריון בתחומים אחרים מעולם מדעי החברה והן כוללות:
•מבוא – מבוא שמפרט את נושא העבודה.
•תקציר – תקציר שמביא את תמצית העבודה לרבות המסקנות והממצאים.
•סקירת ספרות – סקירת ספרות מקיפה שכוללת את משתני המחקר ונושאים רלוונטיים בדגש על מאמרים מתחום התקשורת.
•מתודולוגיה – מתודולוגיה שמפרטת את שיטת המחקר.
•כלי המחקר – כלי המחקר ואוכלוסיית המחקר לרבות ההליך שיבוצע ושיטת הניתוח.
•ממצאים – ממצאים מפורטים שמתארים את מה שנמצא במחקר בין אם מדובר על מחקר כמותני שבו מאששים או דוחים השערות ובין אם מדובר על מחקר איכותני שבו מובאים הממצאים ללא השערות מוקדמות.
•דיון – דיון שמחבר בין הממצאים והספרות הקיימת ומבהיר את הממצאים ומספק להם הסברים הגיוניים.
•סיכום – סיכום שמביא את עיקרי הממצאים ומציג מסקנות ותובנות מהתהליך.
•ביבילוגרפיה – שימה ביבליוגרפית שמפרטת את כל החומר שבו נעזרנו לכתיבת העבודה ונספחים כמו תדריך לראיון, תרשים קטגוריות, גרפים, טבלאות או שאלונים שבהם השתמשנו.
מה שיטת המחקר המקובלת בעבודה זו?
עבודות סמינריוניות בתקשורת יכולות להתבצע במגוון של שיטות. במקרה שמדובר במחקר כמותני במקרים רבים נעשה שימוש בשאלונים סגורים שבהם נבדקים נדרשים לענות על שאלות סגורות.
ניתוח השאלונים בעזרת תוכנה מתאימה מאפשר למצוא קשרים בין משתנים. שיטה אחרת היא ניתוח תוכן כמותני שבו נעשה שימוש בספר קודים.
זה נעשה כאשר בוחנים ייצוג של נושא או דמות בתכנית טלוויזיה ואז סופרים את כמות ההופעות למשל.
במקרה שמדובר במחקר איכותני ניתן לבצע קבוצות מיקוד עם קהלים, ראיונות עומק עם יוצרים, שחקנים או קהלים וכדומה.