בעולם האקדמיה חותרים תמיד לחקור ולהבין תופעות חברתיות תוך ניסיון לשאול שאלות ממוקדות ככל שניתן. הסיבה לכך היא שההתמקדות וההתבוננות על תופעה חברתית מפריזמה מסוימת מאפשרת לרדת לחקר התופעה ולנטרל משתנים מתערבים. כך למשל בבואנו לחקור תופעה כמו אלימות יש לתת את הדעת להיבט הספציפי של התופעה שאנחנו מבקשים לחקור. עבודה אקדמית בנושא אלימות יכולה להיות בתחום של פסיכולוגיה, סוציולוגיה, תקשורת, קרימינולוגיה, היסטוריה ועוד. ניתן לחקור אלימות בתוך המשפחה, אלימות בגיל הרך, אלימות בקרב אוהדי כדורגל, אלימות בתכניות ילדים או מבוגרים בטלוויזיה ועוד. כל תחום כזה ניתן לפרק ולחקור באופן ממוקד, וכך להגיע להבנה עמוקה יותר של סוגיית האלימות בהקשר ספציפי.
כיצד לכתוב עבודה סמינריונית בנושא אלימות?
כמו כל עבודה אקדמית גם עבודה אקדמית בנושא אלימות מתחילה בבחירת נושא. חשוב שנבחר נושא שקרוב לליבנו ושמעניין אותנו במידה מספקת כך שנוכל לחקור אותו לעומק. זכרו שבכתיבת עבודות ובמיוחד עבודות סמינריוניות נדרשת קריאה של חומר רב, העמקה וירידה לפרטים. לכן ככל שהנושא יעניין אתכם כך התהליך יהיה קל ומהנה יותר. אין נושא קל בהקשר זה ובכל נושא תדרשו להעמיק. מה שיקל עליכם הוא העניין והמשמעות בחקירה. לאחר שבחרנו נושא יש לנסח שאלת מחקר. על השאלה להיות ממוקדת ותואמת את השיטה שבה בחרתם.
בעבודה כמותנית תידרשו לבדוק קשר בין משתנים ולכן יש לבחור שני משתנים שרלוונטיים לנושא. הקשר בין אלימות ולקויות למידה בקרב תלמידים בבית ספר יסודי למשל. אם אתם כותבים עבודת סמינריון איכותני תידרשו לבחור ממד אחד של התופעה ולחקור אותו. זה יכול להיות למשל ביטוי האלימות בקרב תלמידים עם לקויות למידה בבית ספר יסודי. במקרה שאתם כותבים עבודה עיונית ללא מחקר השאלה יכולה להיות למשל: מהן הסיבות לביטוי אלימות בקרב ילדים עם לקויות למידה.
שלבי כתיבת העבודה
בשלב הראשון תידרשו לאשר את הנושא ובמרבית המקרים תידרשו להכין הצעת מחקר. לאחר מכן יש להכין את סקירת הספרות ובמקביל ניתן להתחיל את ההליך המחקר. יש מרצים שמבקשים הגשה בנפרד של כל פרק ואחרים מבקשים לקבל את כל העבודה מוכנה. בכל כתיבה של עבודת סמינריון או עבודות אקדמיות אחרות חשוב להקפיד על הכללים כפי שהציג המרצה. כך או כך, כתיבת העבודה צריכה לעמוד בכללים הידועים של האקדמיה עם כללי הציטוט, כתיבה ברמה גבוהה והיגיון פנימי של העבודה שיאפשר לקורא להבין לאן אתם חותרים.
חשוב לזכור כי כתיבת עבודה אקדמית לוקחת זמן ודורשת זמן. זהו תהליך מחשבתי שבו אתם מתחילים מנקודה מסוימת ומסיימים בנקודה אחרת. לא ניתן לכתוב עבודה בכמה ימים היות שנדרש זמן לעבד את החומר, הממצאים והמאמרים ולארגן אותם שוב ושוב. בכל שלב של העבודה מומלץ לחזור לשלבים הקודמים ולקרוא אותם שוב ובמיוחד בעבודות איכותניות חשוב לא להגיע עם תובנות מקדימות שיגרמו לכם לא לראות את הממצאים בעין נקייה.