מאמרים אקדמיים הם מאמרים שעומדים בתקנות של האקדמיה ועונים על כמה מאפיינים עיקריים. ראשית חשוב להבהיר שמדובר על מאמרים שאושרו על ידי האקדמיה. שנית, מדובר על מאמרים שמסתמכים על ספרות מחקרית מוכחת ומעודכנת ושבהם יש אזכור ברור לכך בציון שמות המחברים של המאמרים שעליהם מסמך הכותב והפריט הביבליוגרפי המדויק. יש מאמרים אקדמיים בעברית אולם בכל נושא שבו נעסוק במרבית המקרים רוב החומר הכתוב והעדכני יהיה בשפה האנגלית.
מאמרים אקדמיים אינם חייבים להיות מחקריים וחלק ניכר מהספרות האקדמית סוקרת את החומר האקדמי שנכתב עד כה. מאמרים מסוג זה מציעים סקירת ספרות ארוכה ומקיפה שממנה מסיקים הכותבים תובנות. יש מאמרים אקדמיים שנכתבו על ידי כותב אחד ואחרים על ידי כמה כותבים. יש מאמרים השוואתיים שמשווים בין קבוצות שונות, תקופות זמן או אוכלוסיות ואחרים מאמרי מחקר שמתארים ניסוי, מחקר מתאמי וכדומה. מאמר אקדמי מאופיין בשקיפות מלאה למידע שעליו הוא מתבסס ולהליך המחקרי שהוא מתאר, בהירות ניסוח ודיוק.
איך ניגשים לקריאה שלהם?
קריאת מאמרים אקדמיים היא חלק בלתי נפרד מכתיבת עבודות אקדמיות בכלל ומכתיבת עבודה סמינריונית בפרט. כפי שהוסבר קודם לכן ישנם מאמרים אקדמיים בעברית אולם מרבית החומר האקדמי החישוב הוא בשפה האנגלית מה שדורש מיומנות מסוימת. כחלק מהסטנדרטיזציה שמנהיגה האקדמיה מאמרים אקדמיים כתובים על פי רוב במבנה דומה. כל המאמרים מתחילים בתקציר שבו מפורט נושא המאמר, סוג המאמר, שאלת המחקר הממצאים העיקריים והמסקנות.
קריאת התקציר מסייעת להבין את הנושא הכללי ואת סוג המחקר ולכן בעת קריאת התקציר יש לשים לב לפרטים הללו. בהמשך מופיעה סקירת הספרות שמפרטת את הידע הקיים בתחום. כאן חשוב לשים לב מה מטרת המאמר עבורנו. ייתכן שרק משתנה אחד או נושא אחד רלוונטי לעבודה שלנו ולכם נוכל לדלג על יתר הנושאים. יכול מאד להיות שסקירת הספרות אינה רלוונטית עבורנו ושנעדיף להתמקד במחקר עצמו. במקרה כזה נקרא ברפרוף את פרק השיטה שיבהיר כיצד בוצע המחקר ונתעמק בעיקר בממצאים והדיון. ישנם מקרים שבהם נשתמש במאמר למטרה מתודולוגית- שאלון או תדריך לראיון- במקרה כזה נעשה שימוש בעיקר בפרק המתודולוגיה. במקרים אחרים נמצא את מבוקשנו בפרק הסיכום והדיון בלבד.
למה כדאי לעבוד עם מרקר ולהדגיש נתונים?
מאמרים אקדמיים עלולים להיות ארוכים ומפרכים. פירוק הטקסט לחלקים והבנה של החלקים החשובים הוא שלב ראשון בקריאה. לאחר שהבנו אילו חלקים מרכזיים עבורנו חשוב לקרוא ולהדגיש בעזרת טוש את הנקודות המרכזיות. כך, לאחר סיום הקריאה נוכל לדלות מהטקסט את התכנים החשובים.
האם כדאי להתעמק או לעבור ברפרוף?
לשאלה כיצד כדאי לקרוא אין תשובה אחידה משום שלעתים יש צורך להתעמק ולהבין מאמרים מסוימים לעומק וישנם מקרים שבהם מאמר מסוים משמש אותנו רק לנקודה או היבט מסוים. במצב כזה נעדיף קריאה מרפרפת. כך או כך חשוב להבין כיצד משתלב המאמר בעבודה שלנו ומה תפקידו בתוכה- האם זהו מאמר מרכזי או לא.
רוצים לדעת איך גם לכתוב עבודת סמינריון? קבלו כמה טיפים לכתיבת עבודת סמינריון.