סטודנטים רבים קובלים על העובדה שהם אינם מוסיפים ידע אישי משלהם אלא בעיקר מסתמכים בעבודות האקדמיות על ידע קיים. פרק הדיון בעבודה הסמינריונית הוא למעשה ההזדמנות של הסטודנט להביא תובנה אישית ומנומקת שמעוגנת בספרות המחקרית ובממצאי המחקר שערך.
פרק הדיון כשמו כן הוא, מציג שיח בין הספרות המחקרית שהוצגה בתחילת העבודה ובין ממצאי המחקר. המשמעות היא שפרק זה מסביר את הממצאים שהושגו בעבודה ומחבר אותם אל סקירת הספרות. הדיון אמור להסביר האם הממצאים תומכים בממצאי מחקרים קודמים? או שמא סותרים אותם? תומכים בהם באופן חלקי וכדומה.
מה צריך להכיל פרק הדיון?
פרק דיון לדוגמא מתחיל בהצגה של שאלת מחקר ומטרת המחקר בקצרה. לאחר מכן מובאים עיקרי הממצאים בתמציתיות ללא ציטוטים ומולם מוצגת הטענה המחקרית של הספרות הקיימת. בהמשך, לגבי כל ממצא מובא הסבר- מדוע הממצאים במחקר זה סותרים את הידע הקיים? מדוע הם סותרים את ההשערות? אם הם סותרים את ההשערות או הידע הקיים באופן חלקי מה הסיבה לכך ועוד.
יכול להיות שיעניין אתכם? סמינריון בחינוך
______________
באיזה חלק של העבודה הוא אמור להופיע?
הפרק מחולק לפסקות שבו בכל פסקה מובא ממצא, ספרות והסבר. לאחר הצגת הממצאים העיקריים ניתן להציג ממצאים שוליים אך בעלי עניין מסוים. דיון לדוגמא סמינריון על הבדלים מגדריים יכול להציג ממצא על שבו נמצא הבדל בין גברים ונשים במרבית ההיבטים אולם בהיבט אחד לא נמצא הבדל. זהו ממצא קטן אך ייתכן שהוא בעל חשיבות רבה לסוגיה באופן כולל וההסבר עבורו עשוי לפתוח פתח למחקר נוסף. זה המקום להסביר זאת. אם הוצגה יותר משאלת מחקר יש לחלק את הפרק לשאלות ולגבי כל שאלה להציג את הממצאים כפי שהוסבר.
פרק הדיון במחקר איכותני שונה מפרק הדיון במחקר כמותני?
לעתים נהוג במחקרים איכותניים להציג את הממצאים בחלוקה לתמות או קטגוריות על, ורק לאחר מכן להתייחס ישירות אל שאלת המחקר. דוגמא לפרק דיון בסמינריון איכותני יכולה להיות מחקר בתחום החינוך זוהו תמות על שנוגעות לעמדת המורה מנקודת מבט מקצועית. במקרה זה יוצגו הממצאים לפי התמה שזוהתה עם הסבר מסקירת הספרות ולאחר מכן תובא התמה הבאה. הכלל החשוב ביותר בפרק הדיון הוא תמיד לחזור לשאלת המחקר, להציג את הממצאים ולהסביר כיצד הם עונים על השאלה.
בסיום הפרק מובא סיכום עם הממצאים בכללותם וגם מוצגות מסקנות המחקר, המלצות יישומיות לעתיד ומגבלות המחקר עם המלצה למחקרים עתידיים שעולים מתוך המחקר הנוכחי.
מהו אורך הפרק?
פרק הדיון נע בין ארבעה לשישה עמודים. זה תלוי במספר השערות המחקר ובמספר השאלות שהוצגו בראשיתו. ככלל נהוג להציג בדיון את הממצאים בצורה קצרה וממוקדת מבלי לחזור על סקירת ספרות אלא רק על אזכורים חשובים שמתכתבים עם ממצאי המחקר. על פי רוב פרק הדיון מכיל שני חלקים- החלק הראשון הוא החלק שבו מוצגים הממצאים והטיעונים העיקריים ובחלק השני מובא הסיכום והמסקנות.
הגענו לסוף ממש כמו בפרק הדיון, אם פרק הדיון הוא בסוף אז מה יש בהתחלה? המבוא! נכון מאד, אז למה צריך מבוא ואיך כותבים אותו?
מבוא או דיון לפעמים זה מבלבל, ואם כך אז למה לא לדבר איתנו? השאירו הודעה ונחזור אליכם תוך שעה.